Популярни публикации

събота, 11 юли 2009 г.

Шефкет Чападжиев

Плаках, като си видях българския паспорт !

Само в България да си политик е бизнес !

Световната криза е наказанието за алчността, казва Шефкет Чападажиев !


Шефкет Чападжиев се смята за един от най-успелите българи в Америка. Роден е на 24 април 1939 г. в Мадан. Баща му е бил сподвижник на Никола Петков. От 1963 г. живее в САЩ. През 1976 г. регистрира в Чикаго първата си книговезна компания и скоро става собственик на един от най-големите полиграфически комплекси в САЩ. С негови средства в Чикаго бе издигнат паметник на Алеко Константинов. Той изгради и първия Български културен център в града. Женен е, има син и две дъщери. Преди седмици той получи и български паспорт, който гордо показа на премиерата на биографичната му книга, преиздадена от "Сиела".
Чападжиев призна, че се е просълзил когато най-после е получил български паспорт.



фото "Стандарт"
Пепа Витанова
- Г-н Чападжиев, за първи път виждам човек толкова щастлив, че има български международен паспорт. Какво означава за вас този паспорт?

- Дъщерите ми от години много искат да имат български паспорти, особено малката, Сабрина. По-лесно е да ги получат, ако и аз имам такъв. Мислех, че процесът по издаването им ще е лесен, но излезе сложен. Появиха се проблеми с неправилно попълнени документи и пр., но ето че накрая все пак държа в ръцете си моя български паспорт. Много съм щастлив, защото той ми дава възможност да гласувам. На 5 юли за първи път гласувах на български избори! Исках да занеса като подарък паспортите и на дъщерите си, но ще трябва да почакат. Ще ги получат чрез българското консулство в САЩ. Дъщерите ми се считат за българки. Обичат Европа. Тези паспорти ще им дадат възможност да пътуват по-лесно из Стария континент. А аз ще мога по-лесно да им купя имот в България, ако поискат.
- Кои са основните причини, довели до икономическата криза в САЩ?
- Американските работници вземаха много големи заплати. Това накара индустриалците да изнесат производството в страни, където работната ръка е евтина, а търговците да купуват стоките от там, където им е най-изгодно. Каквото и да си купиш от Америка, все е произведено в Китай, Колумбия, Индонезия или Румъния. Наскоро по един от американските телевизионни канали дадоха мъж, който търси работа. До него сложиха манекен, облечен в риза от Бангладеш, костюм от Бразилия, обувки от Италия. Журналистът каза на госта: "Как искаш да намериш работа, като в нашата страна нищо не се прави?" Гостът бил съкратен от автоиндустрията, където изкарвал по 35 долара на час, още толкова вземал като осигуровки, струвал на компанията по 70-80 долара на час. Журналистът го пита: "Не смяташ ли, че предишното ти голямо възнаграждение също е една от причините за днешната криза?"
Американската автоиндустрия стана жертва и на политиката на японските производители на коли, които наводниха пазара ни с евтини автомобили. "Тойота" продава колите си в Япония по-скъпо, отколкото в САЩ. Така се стигна до колапса на "Дженеръл Мотърс", "Форд" и "Крайслер". Спукаха се и балоните с акциите на високотехнологичните компании, с пазара на недвижими имоти.
- Алчността не е ли също сред причините за кризата? Тази страст да смениш куин сайз леглото с кинг сайз и да имаш най-новия модел i-phon?
- Точно така е. Купуваш си къща с два гаража. После искаш пари от банката и вземаш нова с четири гаража - за колата на децата и за още една малка спортна кола. То край няма. За яденето да не говорим. Яде се, после се пръскат хиляди за отслабване. Сега за първи път като че ли започва промяна в консуматорските нагласи. Но и вие имате залитания. Всеки втори в София е с личен шофьор. В Америка и големите шефове шофират сами.
За алчността няма географски граници. Хората навсякъде са еднакви, отношението към закона ги прави различни. В еквадорските острови Галапагос айлънд има една птица тандър, която си набавя храна по любопитен начин. Лети над океана и наблюдава другите видове птици, които са се приспособили в лова на риба. Те се гмуркат под водата и изплуват с улов. И тогава тандърът се свива като стрела и ги блъска. Те изпускат плячката и той я грабва. Могат да се направят много аналогии с привичките в света на хората.
- Какви са впечатленията ви от българските политици ?
- При мен в Чикаго са идвали български политици от всякакви цветове - от Петър Стоянов и Георги Първанов до Бойко Борисов. Всеки от тях поотделно е много симпатичен. Смятам, че повечето хора влизат с добри намерения в българската политика, но като пробват да направят нещо, а то не стане, после друго, и пак не стане, се отчайват. И изведнъж виждат, че им остава една година от мандата, и си казват: "Я дай да оправя поне себе си." Докато повечето от големите политици в САЩ са направили милиони от някакъв частен бизнес и влизат в политиката, за да впишат имената си в историята. Те не мислят как да се облагодетелстват, а какво да направят за държавата. Това е разликата между тук и там.
- Какво мислите за мерките на Обама за овладяване на кризата?
- Аз съм републиканец. Републиканците като цяло са по-консервативни, а това е по-добре за икономиката. Мисля, че икономическата политика на Обама е грешна. Той отделя много средства за реконструкция на пътища и училища, за здравеопазването. Това е социално отговорна политика, но не е инвестиция в реалната икономика. Америка продължава да взема заеми, да печата пари, доларът се обезценява.
- Кое направи велика икономиката на Америка преди години?
- В края на 70-те г. казваха, че ако американската индустрия се пусне на три смени, може да задоволи целия свят с производството си. А вижте днес на какво дередже сме. САЩ започнаха да вървят надолу след атентатите в Ню Йорк. Аз лично от 2001 г. досега съм загубил около 70 на сто от инвестициите си на стоковата и финансовата борса. А борсата като не върви, значи икономиката не е добре.
И все пак САЩ си остава страната, в която се живее най-добре. За мен има два основни показателя за жизнен стандарт: колко бензин и колко храна можеш да си купиш с изкараното за един ден. В Чикаго бензинът е 3 долара галонът, един галон е 4 литра. Най-евтино платеният американски работник взема около 60 долара на ден. С тези пари той може да си купи 20 галона, т.е. 80 литра бензин. А в България един работник, ако изкарва 20 лв. дневно, може да купи 10 литра бензин.
- Как виждате развитието на пазара на имоти?
- Имотът си остава най-сигурната инвестиция. Но няма да бъде повече начин за бързо забогатяване. Строителните предприемачи масово фалират. Много хора в САЩ сега са склонни да загубят капаро от десетки хиляди долари, дадени за строеж на жилища, отколкото да загробят още толкова с погасяване на вноските за довършителните работи на строежите. Банките са задръстени с имоти, които не могат да продадат. Един малък апартамент в предградията на Чикаго се продаваше от банка за 140 хил. долара. Аз направих оферта за 75 хиляди. И вчера ми се обадиха, че са съгласни да ми го продадат на тази сума. А в Пловдив гледах апартамент за 100 хил. евро, който въобще не можеше да се мери с чикагския, но продавачът не отстъпваше и на цент. Не може цените на имотите в София и Пловдив да продължават да са толкова завишени.

Вестник "Стандарт"/Портал Турция

Няма коментари:

Публикуване на коментар

portalturkey@gmail.com